دکتر مرضیه میناییپور، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران با تأکید بر نقش امام سجاد(ع) در تداوم نهضت عاشورا اظهار داشت: امام سجاد(ع) در حقیقت ادامهدهنده و تکمیلکننده قیام امام حسین(ع) بودند و اگر حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب کبری(س) نبودند، حقیقت کربلا به شکل کامل به نسلهای بعد منتقل نمیشد.
وی افزود: در واقعه عاشورا، دشمن تنها با شمشیر و جنگ نظامی وارد نشد بلکه از قدرت رسانهای و تبلیغاتی نیز بهره میبرد. حکومت اموی در آن دوران همه ابزارهای قدرت از جمله ارتش، قضاوت و رسانه را در اختیار داشت و تلاش اصلی آنان تحریف تاریخ عاشورا و خاموش کردن پیام آن بود.
این پژوهشگر حوزه زنان ادامه داد: امام سجاد(ع) با درک همین شرایط، روش مبارزه خود را تغییر دادند؛ هرچند در همان میدان حضور داشتند اما مأموریت اصلی ایشان حفظ پیام عاشورا و مقابله با تحریف بود.
میناییپور با اشاره به خطبههای امام سجاد(ع) در کوفه و شام گفت: ایشان در مواجهه با مردم، اجازه نمیدادند مسئولیت تاریخی حادثه فراموش شود و مدام حقیقت ماجرا را یادآوری میکردند تا مردم از بار مسئولیت خود شانه خالی نکنند.
وی افزود: یکی از مهمترین خطرها برای جامعه، فراموشی خطاها و تحریف واقعیتهاست و امام سجاد(ع) دقیقاً با همین مسئله مقابله کردند؛ از یک سو با روشنگری و خطبهها و از سوی دیگر با زنده نگه داشتن دائمی حادثه عاشورا از طریق یادآوریهای مستمر.
این پژوهشگر تصریح کرد: امام سجاد(ع) همچنین به تربیت نیروهای آگاه و راویان کربلا پرداختند و شاگردانی را پرورش دادند که پیام عاشورا را به نسلهای بعد منتقل کردند.
وی ادامه داد: از اقدامات مهم دیگر امام سجاد(ع) تدوین معارف اسلامی در قالب دعا در صحیفه سجادیه است که در آن مفاهیم عمیق توحید، اخلاق، عدالت و مسئولیت اجتماعی بیان شده و همچنین رساله حقوق نیز به عنوان منشور جامع حقوق انسانها، حیوانات و جامعه مطرح است.
میناییپور تأکید کرد: امام سجاد(ع) پس از عاشورا در واقع پروژه بازسازی اخلاقی جامعه را آغاز کردند، زیرا ریشه فاجعه کربلا، سقوط اخلاقی جامعه بود.
وی خاطرنشان کرد: امروز نیز وظیفه ما ادامه همان مسیر یعنی جلوگیری از تحریف حقیقت، جلوگیری از فراموشی، تربیت نسل آگاه، و استفاده از ابزارهای فرهنگی برای انتقال صحیح پیام عاشورا است.
انتهای پیام










نظر شما